Powerful stroke of insight

”I am the life-force power of the universe. I am the life-force power of the 50 trillion beautiful molecular geniuses that make up my form, at one with all that is.” (Jill Bolte Taylor)

Har du någon gång funderat över hur mycket du skulle kunna veta? Eller i alla fall tro på? Vi vet ju alla att sanning bara är sanning tills det att motsatsen bevisats, att ingenting är riktigt stensäkert super-påriktigt, samtidigs som allt är fakta för vi inte har någon motsats som väger tyngre.
Min bror och jag har under de senaste dagarna pratat mycket om det här med kunskap, eller tro om man så vill kalla det istället. Vi kan båda ibland förvånas över hur mycket som forskats fram och tagits reda på. Alla de saker, metoder, teorier och så vidare skiljer sig från varandra i form av viktighet, relevans, trovärdighet, säkerhet, men det viktigaste i allt vi vet och allt vi har tagit reda på måste väl ändå vara att allt man kommmit på bygger på ett intresse.
Någon eller några har undrat. Någon eller några har provat. Försökt. Funderat. Vågat.

Samtidigt tittade vi i TV-tablån idag, jag och Klas och jag fick kalla kårar och ståpäls på armarna. Teen mom, Bonde söker fru – återblicken och tusentals How I Met Your Mother-avsnitt.
Man blir ju mörkrädd.

http://www.ted.com/talks/jill_bolte_taylor_s_powerful_stroke_of_insight.html

2 Svar to “Powerful stroke of insight”


  1. 1 Maria december 30, 2012 kl. 11:26 e m

    Hej Kerstin! Jag brukar läsa din blogg och tycker den är rolig och spännande. Du är en inspiration och verkar vara en riktig kämpe, inspireras av att du verkar kunna slå bort tankar på tunga saker och göra roliga saker istället! Jag undrar om du brukar svara på frågor och så som du får? Det skulle vara kul om du kan berätta om du typ har lärt känna nån eller nåra nya personer under året som betytt mycket för dig? Jag har sett att du brukar skriva nån slags årssammanfattning, tänker du göra det i år med?
    Gott nytt åt! Kram från Maria

    • 2 kerstineurenius december 31, 2012 kl. 7:54 f m

      Hej, jag har träffat och lärt känna många många många nya oerhört värdefulla människor i år! Några har varit fantastiskt viktiga en stund, som jag knappt har någon kontakt alls med nu, några kommer vara livsviktiga för alltid. Dock skulle jag nog inte våga nämna några alls, med risk för att någon skulle bli glömd. Gott nytt år på dig med:)


Lämna en kommentar